I Squirrel Island tar du rollen som en ambitiös ekorre med målet att samla på dig fler nötter än dina konkurrenter innan nötsäsongen tar slut.

För att lyckas med detta behöver du bygga upp ett eget sällskap med hjälpsamma ekorrar, manövrar dina resurser och försvåra läget för de andra spelarna.

Spelet är enkelt att lära och utmanande att vinna. Det är designat för 2 – 5 spelare och tar ca 15min/spelare.

Spelets huvudmekaniker är ”engine buildning”, ”resource management” och ”take that”.

Spelets första version skapades av mig själv, min bror Robin och vår kusin Lukas för ca 8 år sedan, som en rolig grejj vi ville göra.

Sen dess har Lukas valt att arbeta med annat medans jag och Robin fortsatt att utveckla spelet.

Vårt arbetsförhållande idag ser ut som följande. Där jag jobbar med designbiten vad gäller spelmekaniker och Robin som grafiskdesigner.

 

(Från vänster: Lukas, Robin och jag själv.)

Arbetsproccesen år för år…

2012

Efter att ha spenderat massor med timmar ihop med att göra serier-strippar tillsammans bestämde vi oss för att testa göra ett eget brädspel. Vi satte ihop en väldigt enkel premiss – få din D20 att gå från 1-20 snabbast. Och började därefter en brainstorming för att få fram kort och mekaniker som kunde göra detta.

Vi kom på det fantasifulla namnet ”Tärningsspelet” och tog med det till spelträffar med andra vänner. Spelet var självklart väldigt obalanserat och vi upptäckte också att det fanns en strategi som var bra mycket bättre än andra…

2014

Efter att ha lagt ”Tärningsspelet” åt sidan i två år tog jag här fram det igen och började testa fram andra versioner. Varken Robin eller Lukas hade tid eller intresse att delta med designen, men ställde självklart upp på att speltesta den nya versionen. 

Ändringar som gjordes var att ge korten en kostnad och tydligare regler för hur många kort en får dra och spela på sin tur.  

 

2015

Detta året bodde jag och Robin ihop i en liten lägenhet i den Norska staden Bergen. 

Vi hade båda mycket mer fritid än vad vi var vana vid och började då jobba på lite olika projekt. Robin la mycket fokus på sina serier och jag tittade mycket på olika spel ideer jag hade. 

Dock kom jag hela tiden tillbaka till Tärningsspelet och när Robin erbjöd sig att designa all artwork om jag gjorde klart det blev den enda morot jag behövde. 

Det var här jag bestämde mig för att ge spelet ett roligare tema #Ekorrar och massor av nya mekaniker kom in. 

Jag designande alla korten själv i paint. 

 

2016

Jag och Robin jobbade på bra ihop och var riktigt nöjda med att kunna presentera ett spel för allmänheten. Vi valde att trycka upp det via tjänsten ”The Game Crafter”.

 2017 bestämde vi oss för att delta i en brädspelsdesign tävling för att se om spelet hade potential att vinna. Detta var ett av de bästa beslut vi gjort då det gick snabbt upp för oss hur viktigt det är att speltesta med människor utanför vår egna grupp. 

Det var efter den här tävlingen vi bestämde oss för att faktiskt satsa på spelet ordentligt och gjorde då upp en plan för hur vi skulle ta det vidare. 

 

2019

Vi ställde upp i samma tävling året efter och placerade oss då en position högre, 3:a av 14. 

Många ändringar har gjorts i spelmekanikerna sen vi började åka runt på mässor och speltesta med nya spelare. Spelet har blivit mer fokuserat på strategi än det vart innan. 

Vi satte också här upp ett mål att lansera spelet via en kickstarter som vi hoppas kunna hålla våren 2021! 

 

Följ oss gärna på vår resa. Vi är som mest aktiva på vårt Instagramkonto men har även en Facebooksida samt en Youtubekanal!