The Long Con

I en framtid närmare än du tror, teleporteras en riddare från förr till ett convention center. Vad vilar under ytan?

Testa spelet här

Gameplay

I The Long Con så dödar man demoner och utforskar en postapokalyptiska värld. Spelaren måste försöka döda och hoppa dig igenom en mardrömsvärld för att till slut möta influencergeniet bakom världens värsta convention.

 

Vår idé

Vi ville försöka skapa ett metroidvaniaspel med inspiration av Castlevania. Vi tänkte kring vad som hänger över oss i vår nutid likt Draculas slott i spelserien. Till slut kom vi fram till att de negativa sidorna av sociala medier var en bra liknelse och därför blev våran “Dracula” en influencer.

Gruppen

Jag ville utveckla och veta mer inom grafik och animation. Jag har redan haft gamla erfarenhet inom konst och en basisk uppfattning om animation som jag ville leka runt med. 

— Jasmin

 

I det här projektet har jag varit tvungen att “step outside of my comfort zone” och lära mig mer om programmering. Tidigare har jag känt mig bekvämare i de visuella delarna av speldesign, att kommunicera visuellt. Nu har jag fått en bättre förståelse för hur det det grafiska hänger samman med programmering. I framtiden vill jag lära mig mer om programmering, men främst mer om level design i sig. Att planera vad som händer utifrån den som spelar och dennes upplevelse tycker jag är motiverande, snarare än den programmering som ligger bakom. 

— Tilde

 

 

 

 

 

Jag var lead level designer då jag hade mest erfarenhet av level design (ingen alls). Jag och Tilde tog vår tid att komma på leveln. Efter det så ritade jag varje rum och fortsatte där ifrån. Jag har insett att designa spel tar lång tid och behöver planering, speciellt när livet ibland kan störa.

— Anthony